Hirlapom RSS
Főoldal A Magazin Lakberendezés Trendfigyelő Életmód Ajánlók Kiállítások Estjeink Gardróbok
India, India, te csodás...
Ha csak kimondjuk a szót, „India”, máris ízek, színek, formák, hangok tárulnak elénk az agyunkban elraktározott töredékekből. Fényképek villódznak az fejünkban egymás után. Színes fűszerrel teli kosarak tarkasága, egy Buddha-szobor szimmetriájának nyugalma, egy indiai táncosnő fantasztikus jelmeze és tökéletes mozdulata, összetéveszthetetlen stílusú miniatúrák, Kahudzsaro kőbe vésett szenvedélye, a Tádzs Mahal épületének megrendítő vallomása az örök szerelemről, a Govinda étterem ételeink íze, az indiaiak ruházatának művészien elrendezett redői és eleganciája, dús hennaminta a tenyéren, a pocakos kő-Ganésa a kertben ülve, a sokkarú Síva légies szobra az ablakpárkányon, valahonnan messziről a szitár hangja, a tea illata…

www.easyart.com
Hogy is van ez? Krisna is, Buddha is, az iszlám is, a régi görögök is? Igen, érdemes utánanézni India történetének, meglátni az összefüggést, hogy a nagy uralkodó dinasztiák és a különféle vallási irányzatok megjelenésével hogyan változott a művészet. Rácsodálkozhatunk a hellenisztikus beütésű Buddha-szobrok stílusára, vagy szomorkodhatunk az angolok által „felhígított” szőnyegművészet változásán. Elgondolkodhatunk azon is, hogy milyen csodaszép és nőies a hasat szabadon hagyó öltözet, és milyen kevéssé emelkedett az a forma, ahogy átszivárgott a mai divatba…

Közhely, hogy India milyen szegény ország, de láthatjuk, művészetükben, lelkükben milyen gazdagok. Tényleg mesevilág, hiszen minden kép, szobor, tánc alapja valamilyen történet. Emberekről, istenekről, a természettel, a Földdel való egységről, a pusztításról, a teremtésről, az újjászületésről, a csírázásról, a növekedésről, az állat- és növényvilággal való szimbolikus és valós kapcsolatról szól minden. Ezért is olyan életközeli, megragadó, elvarázsló a művészet és az ország, akkor is, ha csak képen láttad még.
Az első modern indiai művész, Amrita Sher-Gil egyben a magyar Baktay Ervin unokahúga is volt. Budapesten született, tanulmányait Párizsban végezte, s noha 27 évesen meghalt, monumentális életművet hagyott maga után, amelynek nagy részét a delhi Nemzeti Galériában őrzik. A festőnő a magyar művészettörténet és közönség előtt szinte teljesen ismeretlen, Indiában azonban „nemzeti kincs” – derül ki a Múlt-kor második évadának harmadik részéből.
Oláh Gyöngyi
Megosztás:
 
Magunkról     |     MBIK     |     Impresszum     |     Karrier     |     Archívum