Hirlapom RSS
Főoldal A Magazin Lakberendezés Trendfigyelő Életmód Ajánlók Kiállítások Estjeink Gardróbok
Az élhető skandináv design
Amit ma a skandináv stílusban látunk az nagyjából 50 éves társadalmi fejlődés eredménye. Az északi országok munkái sok hasonlóságot mutatnak, minden forma a minimalizmuson, visszafogottságon és a funkcionalizmuson alapszik. A skandináv stílusról mindenkiben él valamiféle kép, amelyre sokakban a magyar lakótelepi lakások hetvenes évekbeli szocreál garnitúrák (fém lábak, rikító szövetek) emléke jelenik meg.

www.designdictionary.co.uk
A skandináv design egyszerű, de nem jellegtelen. Az alapokat a kis kézműves vállalatok teremtették meg, és a skandináv design is ebből táplálkozik. A hagyományos kézművességből eredő tartósság, elegancia, az egyszerűség és a természetes anyagok kreatív alkalmazásával az ipari és a manufakturális előállítás tökéletes összhangját sikerült megteremteni.
A skandináv designban szorosan összekapcsolódik a design és az élettér. Ennek talán az az oka, hogy a skandináv népek (Izland, Svédország, Norvégia, Finnország, Lettország) lakói éghajlatuk miatt mindennapjaik nagy részét a négy fal között töltik. Ezért érthető, hogy az őket körülvevő tárgyakkal, otthonaik berendezésével próbáljak meg környezetüket jobbá varázsolni, a hosszú téli éjszakák komorságát feloldani. Ez nem csak a lakberendezésben mutatkozik meg, mint például az IKEA bútoraiban, hanem jóval túlmutat azon.

A jó designtermék képes arra, hogy tökéletessége által az élet minőségét is javítsa, és megpróbálja a terméket esztétikai szempontból időtállóvá tenni. Az elegáns és magas technológiai tudásszintet képviselő használati tárgyak kockázat nélküliek, ugyanakkor merészek. A kiegészítőkön gyakran megjelennek a természet inspirálta organikus vonalvezetésű motívumok. Például mechanikus kávéfőző, íves bortartó, Poppy mintás nyomott szőnyeg (tervező: Maija Isola). Jó példák még a rétegelt falemezből készült, ívekre formált ülőalkalmatosságok, a hullámos vonalvezetésű műanyag fröccsöntött székek, a klasszikusan lágy vonalvezetésű nyírfakeretre erősített Eva szék vagy Paimio No. 41. szék (Verner Panton: szék, „Eva“ szék. Tervező: Bruno Mathsson, 1941., Aalto tervezte a Paimio No. 41.-et).
A könnyedség és pontosság mesteri kombinációja a Tojás fotel, a Csepp fotel (Arne Jacobsen) és a Hangyaszék (Arne Jacobsen). Utóbbi két jól elkülöníthető részből áll: három acélcsőláb alkotja a vázat, amelyre formázott rétegelt lemez került, a logikus és egyszerű szerkesztés révén vált belőle sikeres szériatermék.
Az északi formatervezők munkáival gyakrabban találkozunk, mint gondolnánk. Például az IKEA bútorai, a Nokia telefon, a kényelmes Volvo, Saab, vagy a Bang&Olufsen termékei, a Firskars konyhai eszközök, svéd találmány a csomagolást megkönnyítő Tetra Pack doboz, és a gyerek nagy kedvence, a Lego.

Az IKEA márkanév mögött álló svéd áruház ma már világszerte ismert. Rendkívüli módon sikerült népszerűsítenie a svéd formatervezést, híres tervezőket foglalkoztat az új kollekciók létrehozására. A tervezés középpontjában a forgalmazáshoz kapcsolódó követelmények állnak, és épp ebben rejlik a népszerűsége: olcsó, könnyen szállítható, saját kezűleg egyszerűen összeszerelhető, formaiságából adódóan korlátlan ideig felhasználható, összecsukható, egymásba tolható, kis helyigényű, mindenki számára elérhető, tiszta, merész és modern stílusú. A Hästens nevével fémjelzett fekhelyek a világ legismertebb és az egyik legkényelmesebbnek tartott „luxus” ágyaiban a kézművesség hagyománya és az egyediség ötvöződik. Nemrég a magyarországi Hertelendy Kastélynak is készítettek ágyakat.
A skandináv design azt hivatott bizonyítani, hogy a modernség, a design nem feltétlenül a luxus, nem feltétlenül a profitmaximalizálás, nem a marketing ördögi eszköze csupán, hanem valóban hozzájárul az életminőség javításához, egy élhetőbb, kényelmesebb élet eléréséhez.
Kalóczkai Marianna
Megosztás:
 
Magunkról     |     MBIK     |     Impresszum     |     Karrier     |     Archívum