A stockholmi születésű designer asztalosként kezdte pályafutását (1993–94), majd elvégezte a stockholmi Beckmans Dizájn Főiskolát (1995–98). Fiatal kora ellenére (38 éves) számos svéd és nemzetközi formatervezési díjat nyert már el munkájával, és rendszeres résztvevője kiállításoknak is. Munkái széleskörűek: bútor-, textil-, üveg- és ipari formatervezéstől éttermek, night clubok, butikok belső építészeti munkájáig vagy a lakberendezésig sok mindennel foglalkozik. Lervik elkötelezett a design és a belsőépítészet iránt. Munkáit meghatározza, hogy megrendelései mindig konceptuális megoldásokat igényelnek, ezáltal jellemzően egy jó ötlet az alapja és alakítója a tervezésének. Megbízói között olyan neves cégek szerepelnek, mint a Saas Instuments lámpagyártó, a Skandiform bútorgyártó vagy a Johanson Design.
Lervik az igényes és funkcióorientált svéd formatervezés hagyományait követi, azaz nem híve a túldíszítettségnek, és igyekszik józan és racionális maradni, így a formatervezés magas színvonalú és nemzetközi szinten is domináns szereplőjévé vált.
A Skandiform cég számára tervezte meg a Jefferson ülőbútorokat. Ezeknek a kényelmes foteleknek és szófáknak az adja az egyediségét, hogy nagyméretű, kagylószerű alsó részükbe egy nagyméretű ülőpárna illeszkedik, ezáltal a bútorok puhák és párnázottak. A stabilitást a króm „szánkótalpak”, a mobilitást pedig az ugyancsak krómlábakra szerelt görgők biztosítják.
www.contemporist.com
A Vörös szék tulajdonképpen hét, lakkozott, hajlított acélrúdból készült. A Vörös szék az öt játékos szék egyik darabja, amely kollekciót egy 2005-ös kiállításra tervezett. Első ránézésre furcsa érzés lehet ráülni: a sugárból ívelő ülő- és háttámla lent egymás mellé futó lábakban futnak össze, de kellő stabilitást adnak.
Meleg nyári estéken jólesik hosszan üldögélni a kertben. A nyári szünetben a gyerekeket sem igen parancsolja ágyba a sötétedés, szívesen játszanának. A. Lervik designer remek találmánya a Sense Light Swing, azaz az Érzéki Világító Hinta, amely könnyű, átlátszó, műanyag testű, száloptikával felépített, mely színeivel a sarki fényt idézi elő.
A világítótestek nagyon megragadták a designer fantáziáját. A 2008-as stockholmi Bútor Vásáron Lervik Világító Show-val mutatkozott be. Készített egy különleges lámpát, amelynek sajátossága abban rejlik, hogy a lámpa formáját (egy MRI-vizsgálatot követően) a saját agyáról mintázta. De az emberi jelleg megmutatkozik a gerincoszlopot mintázó állólámpájában vagy a DNS-láncot formázó lámpatestben is. Ezen a kiállításon A. Lervik bemutatkozott egy korábbi alkotásával is, a világító ajtóval (Brightdoor) és ajtókilinccsel (Brighthandle). |
Belsőépítészként szinte minden munkájában ki kell emelnünk a világítótestek szerepét. A stockholmi Nordic Light Hotel az utazás gondolata köré szerveződött. A. Lerviket – saját elmondása szerint – mindig is lenyűgözte egy szálloda környezete, sajátos hangulata. A szálloda egy átmeneti otthon, ideiglenes állomás, miközben éppen úton vagyunk. Ebben az átmeneti helyzetben pedig mindig minden embernek megvan a saját története, ez pedig nem más, mint a személyes poggyászunk. Ez ihlette, hogy a táskák jelen vannak a világításban, és megjelennek a kanapék kartámlájaként.
A világítás a Café Stureplanben és a Whiteroomban is a fókuszba kerül. A svéd sajátosság jegyei megfigyelhetők a Café Stureplanben: a kávéház modern és trendi, a belső berendezéseit tekintve minden adott ahhoz, hogy egy „kávényi időre” teljesen ellazulhassunk. A székek ívesen meghajtott lyukas háttámláival anyagukat és formájukat tekintve tökéletesen belesimulnak a pihenőövezetbe. Az íves formát követik a puha kanapéboxok, amelyek területorientáltságukkal nagyobb létszámú társaság találkozását teszik lehetővé. A Whiteroom a svéd funkcionalizmusból merített ihlet. A funkciója ugyanis többoldalú: nappal kávézó és konferenciaközpont, míg éjszaka a fiatalok körében igen népszerű night clubként működik.
Alexander Lervik nemcsak a legjobb tervezők egyike, hanem – mint „nagyon mai” – joggal nevezhetjük a térrendezők designművészének. Munkáiban a feladatot tartja szem előtt. A minőség és a stílus mindig főszereplők, ugyanakkor a munkái mindig arra használhatók, amire szánta őket.
Kalóczkai Marianna
|