Hirlapom RSS
Főoldal A Magazin Lakberendezés Trendfigyelő Életmód Ajánlók Kiállítások Estjeink Gardróbok
Gaudí
A világ talán legzseniálisabb építészéről tanárai és kortársai sem tudták eldönteni, hogy őrült-e vagy pedig zseni. Életében nem kapott hivatalos elismerést, és munkái is túl merészek és futurisztikusak voltak ahhoz, hogy kormányzati megbízást kapjon – egyedül egy utcai lámpa megtervezésével bízta meg a városvezetés. Szerencsére azonban még életében akadtak tehetős támogatói, akik felismerték – és finanszírozták – a tehetségét, így nem kellett messzire mennie megbízásokért. Ennek köszönhető, hogy főbb művei mind megtekinthetőek Barcelonában.

Sagrada Familia, Barcelona - Fotók: Boross Veronika
Gaudí több szempontból is megelőzte korát. A napjainkban is népszerű organikus építészet korai képviselője volt, aki minden, bizarr iránti fogékonysága ellenére is erős gyakorlati készséggel rendelkezett – így a funkcionalitás és az esztétikum nála tökéletes harmóniában egyesült.

A gótikus építészetet tanulmányozva fejlesztette ki a leginkább rá jellemző gótikus íveket, amelyek – a középkori katedrálisokkal ellentétben – nem igényelnek támfalakat. Nem volt egy rajzasztalnál ülő típus, munkáinál inkább a Gaudí-féle organikus szemléletű tervezés érvényesült, ennek jellemzője, hogy menet közben folyamatosan változott a terv, és egyik ötlet vezetett a másikhoz. Maketteket épített, és sajátos módszerekkel (pl. fellógatott minihomokzsákokkal), kicsiben kísérletezte ki épületeinek statikai és szerkezeti felépítését. Nem csoda tehát, hogy ha bárki más próbálkozott befejezni a műveit tervrajzok alapján, azok azonnal összedőltek.
Nemcsak a természetes anyagok használatát tartotta fontosnak, de magát a természetet tekintette mintának és ihletforrásnak is – így jöttek létre többek között a pálmalevél mintázatú kovácsoltvas kerítései vagy a büdöskemintás csempéi. A mai, jobbára barna nyerskő színe ellenére a Sagrada Famíliát is színesre tervezte, mert a természet sem egyszínű. Sajnos már nem tudhattuk meg, hogy milyen színűre álmodta, mert épp napi egészségügyi sétáját végezte, amikor elgázolta egy villamos. Nem sok olyan épület van, amelynek nemcsak a sziluettje hiperjellegzetes, de akár csukott szemmel, a fal tapintásáról is felismerni. Gaudí ennek a majdnem futballpályányi méretű templom építésének szentelte élete utolsó 43 évét, amely még ma is épül – kizárólag adományokból.

Gaudí a modern kori építészet kihívásainak már saját korában eleget tett, és megvalósította a művészetek szintézisét: egyszerre volt festő és szobrász is. A Güell-parkon végigkígyózó, végtelen kerámiamozaikokkal díszített padjaival Gaudí szürrealisztikus, háromdimenziós festményt konstruált a tájba. Ugyanezzel az építménnyel egyben ő tervezte az első ökolakóparkot is, ahol az ideális közösségi terek váltakoznak a privát életterekkel, miközben harmonikusan olvadnak bele a természetbe. Sajnos a lakóházak végül nem épültek meg, így közpark lett belőle.

Gaudí inkább nagyméretű szobrokat épített, mint házakat, mert házideálja az organikus, önmagában élő test volt. Bár stílusa nem nevezhető egységesnek, mégis: épületei annyira komplex egészet alkotnak, hogy néhány épületéhez maga tervezte a bútorokat is, ilyen például a Casa Míla, vagy más néven La Pedrera (azaz ’kőbánya’) számára tervezett hullámzó fadívány vagy az ergonomikus dupla szék. Mindezt egy olyan épületben találjuk, amelyben valószínűleg egyetlen egyenes vonal sincs.
Érdekesség a korai mélygarázs is: néhány ház alagsorát kifejezetten úgy tervezte, hogy lovak vagy automobilok parkolhassanak benne, és az épület belsejében lévő feljárókat is eredetileg olyan szélesre tervezte, hogy hintókkal, később autókkal is fel lehessen hajtani.

Végül a Gaudíra annyira jellemző „trencadís” törött cserepes mozaiktechnika nemcsak nagyon látványos, de egyben az újrafelhasználás ékes példája is. Elég egy asztalka vagy kis sámli, némi selejt színes cserép és csemperagasztó, és akár mi is kipróbálhatjuk otthon a csempedarabkák mandalába rendezésének terápiás hatásait. Még hatásosabb, ha előtte mi magunk törtük össze.
Boross Veronika
Megosztás:
 
Magunkról     |     MBIK     |     Impresszum     |     Karrier     |     Archívum