Hirlapom RSS
Főoldal A Magazin Lakberendezés Trendfigyelő Életmód Ajánlók Kiállítások Estjeink Gardróbok
FENG SHUI - Bevezető
A „feng” szó jelentése szél, a „shui” pedig víz. E szavak hallatán gondolhatunk a természetre, a látható és láthatatlan természeti erőkre, melyek folyton alakítják környezetünket, mint ahogyan tesszük ezt mi is – önmagunkkal és a környezetünkkel egyaránt.



Az évezredes feng shui tudománya már régen is a mindennapi élet részét képezte, épp ezért, ha mai fejjel meg akarjuk érteni a feng shui művészetét, tanulmányoznunk kell az ősi elemek – fa, tűz, víz, föld, fém – egységét, jelképrendszerét, a jin és a jang szimbólumok váltakozását, építő vagy romboló hatását.



A rombolás e jelképrendszer szerint nem szükségszerűen rossz, hanem az élet szerves része, mely fönntartja az egyensúlyt, mint ahogy az elmúlást követi az élet és fordítva. A feng shui nem egy manapság oly divatos „hókuszpókusz”, hanem elsősorban arra tanít, hogy hogyan éljünk összhangban önmagunkkal és a világgal. Magában foglalja a kínai asztrológiát, az öt elem körforgásának ismeretét, az ősi bölcseleteket, a művészetek különböző ágait, a kert- és tárgyrendezést, a virágok szeretetét, egyszóval egy olyan globális tudást, amely évszázadokon át keresztül táplálja a mai kor emberét.

Az ősi bölcsességek magyarázzák az emberi élet megismerésének lehetőségeit, az elemek örökös harcát, a jin és jang szimbolikáját, az évszakok, napszakok váltakozását és minden ellentétet, mely létrehozza az egyensúlyi állapotot.


A jin fehérje és a jang feketéje nem az egymással szemben álló jó és rossz (vonatkoztassunk el a kereszténységtől), hanem az egymást kiegészítő egész jelképe. A jin-jang magát az embert is jelenti, aki a keleti filozófia szerint szintén a világos és a sötét erő keveréke.



A jin és a jang kapcsolatrendszerében minden élő és élettelen körforgását, egymás oda-vissza hatását kell figyelembe venni: minden kategóriának megfelel egy korszak, évszak, napszak, szín stb.

I. e. 4000. körülire tehetjük azt az időpontot, amikor Kínában megszületett a feng shui művészete. Eredeti célja az volt, hogy a császárnak megtalálják a legmegfelelőbb temetkezési helyet. Az uralkodót - akárcsak az ősi egyiptomiaknál a piramisokban - nem mindegy, milyen útravalóval, ceremóniával kísérték örök nyugalomra. A túlvilágban való hit, az ősök tisztelete meghatározó jelentőségű a kínaiknál, de fontos volt az uralkodás színhelyének pontos kiválasztása is. A paloták, pagodák kialakításának, helyszínének meghatározásakor a feng shui mesterek metaforákban írták le javaslataikat, figyelembe véve a földrajzi adottságokat is. Ha jó helyre sikerült felépíteni a palotát, hosszú, békés, jó kormányzást biztosított az uralkodónak. Céljuk, hogy megállapítsák: a „zöld sárkány”, vagyis egy zöldellő hegyvonulat a tervezett helytől keletre vagy nyugatra fekszik-e. A hegység nem jelent mást, mint az elképelt sárkány gerincét. Nyugaton ott van a fehér tigris, mely már a dombokat, lankásabb hegyeket jelenti. Ahol a két „lény” (hegy és völgy, sárkány és tigris) összeölelkezik, az a helyszín a legalkalmasabb az építkezésre vagy temetkezésre.

Egy rosszul kiválasztott földrajzi adottságú területen való uralkodás rövid és sok viszállyal terhes lehet. A domborzati és helyrajzi adottságok, valamint az ősi kínai mitológia, a művészetek fontos alkotóelemei lehetnek a feng shui formaiskolájának.



Az iskola Jang Jün-szang nevéhez köthető, aki császári tanácsadóként alapjaiban dolgozta ki a feng shui művészetét, és pergamenre is vitte azt. Egyik alapműve A sárkány felébresztésének művészete. További művei pedig arról szólnak, hogy milyen módszerekkel keressük a sárkány barlangját, illetve hogyan találjuk meg azt sík vidéken is.
Kapcsolódó cikkek:
•  FENG SHUI - Bevezető 2.
•  FENG SHUI - Gyerekszoba
•  FENG SHUI - A hálószoba
•  FENG SHUI - A konyha és az étkező
•  FENG SHUI - A nappali
Megosztás:
 
Magunkról     |     MBIK     |     Impresszum     |     Karrier     |     Archívum