Hirlapom RSS
Főoldal A Magazin Lakberendezés Trendfigyelő Életmód Ajánlók Kiállítások Estjeink Gardróbok
Gondolatok az ágyról
Az ágy az egész életünk. Az a hely, ahol születünk, szeretünk, és meghalunk – írja Guy de Maupassant, aki egy egész novellát szentelt az ágy témájának. Hozzá hasonlóan mi is körüljártuk az ágy témakörét, csak kicsit más megközelítésből.

Figyelembe véve, hogy életünk közel egyharmadát fekve, pihenve töltjük, tisztában kell lennünk vele, hogyan tehetjük ezt az időt valóban kényelmessé. Ha reggel frissen, kipihenten ébredünk, akkor nagy valószínűséggel nincs baj az ágyunkkal. De milyen is az ideális ágy?
Prof. Dr. Bellyei Árpád, a Pécsi Ortopéd Klinika volt igazgatója kérdésünkre elmondta, hogy a rosszul kiválasztott fekhely, a hibás fekvési mód és a rossz alvási pozíció gerincproblémák kialakulásához vezethet. Sok évtizedes tapasztalatai alapján a páciensek kb. 30%-ánál található összefüggés az ágy milyensége és a gerincproblémák között. A professzor úr segítségével összeszedtük az ideális ágy legfontosabb ismérveit. Szervezetünk teljes regenerálódását egy üdítő alvás biztosítja. Ehhez a pihentető alváshoz az egyik legfontosabb kellék a megfelelő ágy.

Pihenjen a gerinc!
Az egész napi folyamatos terhelés során elsősorban a hátunknak van szüksége pihenésre. A pihenés először is tehermentesítést jelent: a gerincre, a csigolyák ízületeire és a porckorongokra nehezedő nyomás lehetőség szerinti csökkentését. Tudományos vizsgálatok bizonyították, hogy a gerinc terhelése akkor a legkisebb, ha lépcsőhöz hasonló pózban fekszünk. A legnagyobb terhelés, ha teljesen kinyújtózott állapotban fekszünk. A hason fekvéssel a gerinc előboltosulását fokozzuk, és ezzel növeljük a terhelését, a gerincproblémával küszködő emberek nem is nagyon tudnak hason feküdni, csak oldalt. De a közhiedelemmel ellentétben a hason fekvés nem egészségtelen, sőt kisgyermekkorban erősíti a gerincet.
Az anyaméhben eltöltött kilenc hónap alatt megszokott testhelyzet tekinthető a gerinc szempontjából a legideálisabbnak. Ebben a „vadászkutya-” vagy közismertebb nevén embriópózban a gerinc alsó görbülete teljesen kiegyenlítődik, a gerinc ellazul, de a háti és a nyaki gerinc természetes görbületei megtartottak.

Milyen az ideális ágy?
Röviden és tömören fogalmazva a jó ágy három kritériumnak felel meg: legyen puha, rugalmas és egyenletes, tehát ne legyen rajta besüppedés. A túlságosan kemény fekhely nem kedvező, mert helytelen testtartást és gerincfájdalmat okozhat. (Például hálózsákban, padlón aludni.)
Nehezebb súlyúaknak keményebb matracon, inas, izmos embereknek tanácsos puhább matracon feküdni. Ha az ágy alapja fából van, tegyünk rá puhább, vastagabb matracot, ha fémsodronyos, a matracnak célszerű olyan feszesnek lennie, hogy a test ne süppedjen bele. Az ágybetétek vetemedése miatt fontos évente ellenőriznünk az ágybetétek állapotát. A matracban lévő „süppedések” megzavarhatják a gerincünk ellazulását, gyakran nyugtalan éjszakákat eredményeznek.
Ha oldalt szeretünk pihenni vagy aludni, hajlítsuk be a térd- és csípőizületünket, tegyünk közé egy nagyobb párnát vagy takarót, és karjainkat behajlítva helyezzük kissé előre, a fejünk irányába. Kerüljük a túl magas és nagy méretű párnát. Inkább kisebbet használjunk, amit megfelelően formálhatunk. A párna simuljon a nyakszirthez. Hason fekve semmilyen párnát ne használjunk, mert fokozva a deréktáji homorulatot, és fájdalmat okoz. Ha háton alszunk, deréktáji panasz esetén a térdek alá is tegyünk párnát. Oldalfekvésben a fej és a deréktáj alá is rakhatunk párnát. A két térd közé helyezett párna stabilizálja a medencét.


Ágyunk kiválasztásánál tartsuk szem előtt, hogy a praktikum felülírja az esztétikumot. Természetesen a szép külső nem zárja ki a kényelmet sem, de itt ne a külsőségek vezéreljenek.
Aki hátfájós, és nem akarja megvárni, hogy orvosi beavatkozásra kerüljön sor, annak mindenkép tanácsos kiváló minőségű, sűrűn rugózott ágybetétet vásárolnia, persze ezért mélyen a zsebébe kell nyúlnia. Hiszen az ilyen ágybetétek 70–100 000 forint körül mozognak. Az ideális ágybetét támaszt ad a hátnak, a vállnak, a csípőnek és a nyaknak. Készüljön kívül-belül minőségi anyagokból, ezen nem érdemes spórolni. Ismerjük a mondást: olcsó húsnak híg a leve. Fontos, hogy az ágybetétet legalább tízévente cseréljük le! Fordítsunk figyelmet az ágyrácsra is, hiszen a különböző matracokhoz más-más merevségű való.
Az ideális ágymagasság kb. 71 cm. Magasabb fekvőhely esetén könnyebb a felkelés és a lefekvés, amely a csípőizületi fájdalomban szenvedők számára fontos. Általánosságban elmondható, hogy az ágy magassága akkor megfelelő, ha az ágy szélén ülve, talpon támaszkodva térdünk derékszögben áll. Az ágyba helyezett matrac testmagasságunknak megfelelő hosszúságú legyen, ne lógjunk le róla. Igazodnia kell a testformához, hogy egyenletes legyen a nyomáseloszlás.

Még egy jó ágyból sem tanácsos reggel gyorsan felpattanni! Az ágyból ki kell gurulni, oldalra fordulva a karokra támaszkodva. A porckorongok terhelése éjszaka lényegesen kisebb, mint napközben. Folyadékot szívnak magukba, ezáltal megnő a térfogatuk. A porckorongnak ez a növekedése magyarázza, hogy az ember reggelente néhány milliméterrel magasabb, mint este. A porckorongok méretváltozása a hát érzékeny mechanikájának megváltozását eredményezi. Ezért kell több időt biztosítani a hátunknak, hogy legyen ideje alkalmazkodni az éjszakai és nappali ritmus váltakozásához.

Mit mond a feng shui?
Ha valakit nem győz meg az orvostudomány, az olvassa el figyelmesen Li mester tanítását. Szerinte az ágyunk helyzete hatással lehet az egész életünkre is. Az egyik legalapvetőbb dolog, hogy az ágy lábakon álljon, és ne kerüljön lámpa az ágy fölé, mert gyomorproblémákhoz vezethet. Emeletes ágy esetén a felső ágyat úgy kell elhelyezni, hogy az ágyban felülve ne érintse a fejünk a plafont, mert stresszhelyzetet idézhet elő, és csökkenti a csínket.
Az ágy fejvégének alakja kapcsolatban áll a különböző elemekkel, emiatt az ágy kiválasztásakor érdemes a fejvégek alakját a saját elemünk (fém, fa, föld, tűz, víz) szerint megválasztani. Az ágy kiválasztásánál ne feledkezzünk meg arról, hogy a fej feletti rész legyen lezárva. A legjobb, ha van ágyvég, ahova párnakupacot helyezhetünk.
Sweet dreams!
Gurubi Ági
Megosztás:
 
Magunkról     |     MBIK     |     Impresszum     |     Karrier     |     Archívum